Korkealuokkainen opetusmateriaali on valuuttaa, pohtivat Taru Rintamäki, Milja Heinonen ja Hannele Lohiniva.
Siitä alkoi EDU-VR:n tarina. Kolmikko lyöttäytyi yhteen ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto Arenen ja Suomen opiskelijakuntien liitto SAMOKin järjestämää Tulevaisuuden ammattikorkeakoulu -hackathonia varten. Taru opiskelee Vaasan ammattikorkeakoulussa liiketaloutta, Milja ja Hannele puolestaan sosionomin amk-opintoja ammattikorkeakoulu Laureassa.
Melko pian ajatus laadukkaan opetusmateriaalin takaamisesta kaikille opiskelijoille jaloistui ideaksi virtuaalisesta materiaalipankista. Idea sai nimen EDU-VR, ja työryhmä hioi projektin aikana sekä yleisiä toimintaperiaatteita että ansaintamallia. Hackathonin finaali oli 14.4. verkkotapahtumana, jossa myös EDU-VR esiteltiin videolla.
– EDU-VR on turvallinen matalan kynnyksen tapa tutustua opiskelu- ja työtilanteisiin esteettömästi. Se voi auttaa myös voimakkaasta sosiaalisesta jännityksestä kärsiviä. Kun paikalla on ollut kerran virtuaalisesti, tosielämän tilanteeseen voi mennä turvallisemmin mielin, Taru kuvailee ideaa.
Valmis tuote
Hackathonin tarkoitus oli pohtia, millaista tulevaisuuden ammattikorkeakouluopiskelu voisi olla. Kilpailutyöt haastavat luutuneet ajattelumallit ja luovat uusia tapoja tarkastella korkeakoulutusta. VAMKin ja Laurean voitokas tiimi onnistui työssään yhdistämään uuden teknologian ja erilaiset, joskus hankalatkin opiskelutilanteet.
– Koronavuosi on hankaloittanut monien opiskelijoiden mahdollisuutta saada opiskelunsa tai harjoittelunsa suoritettua. Lisäksi liikuntarajoitteet tai yksilölliset oppimisen tarpeet voivat tuoda osallistumiseen haasteita, Taru Rintamäki sanoo.
EDU-VR:n avulla oppilaitoksella on mahdollisuus tuottaa verkkoon materiaalia, jonka avulla käyttäjä pääsee osaksi aitoja oppimis- ja työskentelytilanteita. Rintamäen mukaan materiaalia ja myöhemmin julkaistavaa sovellusta voisi käyttää myös ammatinvalinnan tukena esimerkiksi yläkoulussa ja toisen asteen oppilaitoksissa. Virtuaalinen materiaali ei korvaa lähiopiskelua, vaan täydentää sitä.
– Tällä hetkellä keräämme tuotteelle rahoitusta. Tarkoitus on, että oppilaitos maksaisi EDU-VR:n käytöstä pienen lisenssimaksun. Jatkossa tuotetta voisi viedä myös kansainvälisille markkinoille, koska suomalaista koulutusta arvostetaan ulkomailla.
Ensimmäinen hackathon
Vaasasta kotoisin oleva Taru Rintamäki opiskelee VAMKissa liiketaloutta ensimmäistä vuotta. Arenen hackathon oli hänen ensimmäisensä, ja se oli hieno kokemus.
– Nämä ovat niitä parhaimpia opiskelutilanteita, kun saa oikeasti suunnitella ja luoda uutta. Vahvuutemme tiiminä on myös, että täydennämme toistemme osaamista.
Milja Heinonen kommentoi voiton jälkeen tuoreeltaan, että kilpailuprosessi oli mielenkiintoinen, ja he oppivat paljon monesta näkökulmasta.
– Olemme tehneet paljon töitä tämän eteen, ja siksi on ihan mahtavaa nähdä, että se tuotti tulosta, iloitsi puolestaan Hannele Lohiniva.
Voit katsoa EDU-VR:n esittelyvideon YouTubesta: https://www.youtube.com/watch?v=2GkMZHq0MIE&t=26s