Mikä saisi nuoren pysähtymään, olisiko kilpailu houkuttelevampi kuin arvonta, entä kerätäänkö lukiolaisten yhteystietoja ja miten niitä voidaan hyödyntää?
Kysymyksiin haettiin vastauksia, kun VAMKin kolmannen vuosikurssin markkinoinnin opiskelijat pitivät palaveria messuosaston toteuttamisesta. Aikaa on vain kaksi viikkoa ja monta vastausta puuttuu vielä.
VAMKin markkinoinnin lehtori Paula Lundmanin mukaan on havaittu hyväksi ottaa opiskelijoita esittelijöiksi messuille, mutta myös suunnittelemaan niitä, jotta saadaan tuoreita nuorekkaita ideoita. Kaikki hyötyvät.
– Kaksi opintopistettä houkutteli mukaan, ja lisäksi konkreettinen työskentely on hauskaa, koska usein markkinoinnin kurssitehtävissä tilanne on kuvitteellinen, Mira kertoo.
Tradenomiopiskelija Osmo Niinivehmaan mielestä haastavimmalta tuntuu tiukka aikataulu.
Kun messupäivä koittaa, olennaista on keksiä keinot pysäyttää ohi lipuva nuorten virta omalle osastolle. Mira Surma-aho kertoo ryhmän keräävän kuvashown, jossa näkyvillä ovat etenkin ulkomaanvaihdot ja bileet.
Ensimmäisen esittelypäivän jälkeen Pauliina Mylläri kertoo yllättävintä olleen se, miten ujoja nuoret ovat ja että heitä pitää lähes taluttaa omalle osastolle. Todella harva osaa kysyä mitään, vaan heiltä täytyy kysellä.
Liiketalouden osaston pelikonsoli ei ollutkaan niin kova vetonaula kuin kuviteltiin. Aika nopeasti esittelijät huomasivat, että on ryhdyttävä ”sisäänheittäjäksi” esimerkiksi arvonnalla houkuttelemalla.
Mira Surma-aho, Pauliina Mylläri, Julia Häkkinen ja Osmo Niinivehmas suorittivat käytännön markkinointia valinnaisiin opintoihin.
Teksti ja kuva: Pia Liedes