Torstaina iltapäivällä 26.4.2012 kuultiin Tekun takapihan parkkipaikalla moottorien pärinää ja pauketta, sekä sähkömoottorin surinaa. Konetekniikan 1. vuoden opiskelijoiden ajopäivä oli kovassa vauhdissa ja tiimit ottivat mittaa toisistaan parkkipaikalle rakennetulla kilparadalla. Aitoon moottoriurheilutapahtumaan kuuluu aina käristemakkara, sinappi ja ketsuppi. Myös näitä elementtejä oli tarjolla grillauspisteessä, jota hoiteli suvereeniin tyyliin Mika Billing.
Sebastian keskittyy pujotteluun.
Ennen ajopäivää oli kuitenkin tehty paljon töitä - tämä iltapäivä kruunasi koko lukuvuoden ahkeran opiskelun. Kone- ja tuotantotekniikan osaston opinnot on järjestetty jo parin vuoden ajan juonteiksi, joissa opinnot tukevat toisiaan ja liittyvät aina yhteiseen projektiin. Ensimmäisen vuoden syksyllä opiskelijatiimit purkavat skootterin tai mönkijän ja laittavat sen tämän jälleen ajokuntoon kevään aikana. Tämä ajopäivä on kokoonpanon armoton deadline – jos laite ei ole täysin toimiva kisakatsastuksessa, sillä ei myöskään ajeta.
Katsastus oli tarkkaa puuhaa.
Ajopelien kisakunto varmistetaan sillä, että tiimit toimivat tarkasti ennalta laaditun projektisuunnitelman mukaisesti. Tämä edellyttää sitä, että kaikki tiimin jäsenet oppivat ottamaan vastuuta omista töistään ja toimimaan ryhmän hyväksi. Opiskelijat jaettiin toisiaan täydentäviin tiimeihin syksyllä heti opintojen alussa. Näiden tiimien yhteispeliä on sitten hiottu pitkin vuotta ja tulokset näkyivät nyt yhteishenkenä ja yhdessä yrittämisenä. Ja kaikki laitteet – totta kai - toimivat hienosti.
Myös ajotapahtumaa edeltävä raporttien esittelytilaisuus hoidettiin mallikkaasti. Kaikki tiimit olivat saaneet esityksiin omaa näkökulmaa ja oman tiiminsä ajatuksia. Esitysten jälkeinen palautekeskustelu oli kaikin puolin rakentavaa ja antoi opettajakunnalle eväitä kehittää ensi vuoden juonteita vielä paremmiksi.
Tulokset
Kisassa piti ensin kiihdyttää n. 50 metriä, toiseksi peruuttaa tolppien väliin ja kolmannella osuudella pujotella maaliin. Joka tiimin neljä parasta aikaa laskettiin ja yrittää sai niin monta kertaa kuin ehti. Nopeimmat yksittäisajat:
1. | Mikko Heikkilä | 17,9s |
---|---|---|
2. | Mikkel Näkkäläjärvi | 18,9s |
3. | Sebastian Sjökvist | 19,2s |
4. | Jussi Mäki-Saari | 19,8s |
5. | Henry Viertola | 20,1s |
Voittajien hymy oli leveä
Kisan voittajaksi selvisi Tiimi 3 (Camilla Hagström, Joni Hakala, Jukka Kesseli, Jussi Mäki-Saari, Mikko Strang ja Henry Viertola). He saivat toimialajohtaja Jorma Tuomiselta ”pääpalkinnon” eli kipparinlakit. Yllätyspalkinnolla eli ”päällikön munilla” palkittiin Tiimi 5 (Tea Häggblad, Matias Kontio, Antti Kultalahti, Mikkel Näkkäläjärvi, Juha Pylkkä ja Kristian Syrjä). He olivat projektin kuluessa auttaneet eniten muita tiimejä.
Eniten muita auttanut tiimi sai ”Isännän Munat”
Katso Youtubesta video ajopäivästä.
Teksti: Juha Hantula
Kuvat ja video: Markku Kuusinen