Vaasan yliopiston johtamisen yksikkö järjesti yhteistyössä BusinessFactoryn kanssa yrittäjyydestä kiinnostuneille yliopisto- ja korkeakouluopiskelijoille The Startup Campin 31.5–2.6.2012. Kolmipäiväisen tapahtuman aikana osallistujat jakoivat liikeideoitaan, muodostivat joukkueita sekä kehittivät ja testasivat tuote- ja palveluideoita.
The Startup Campin tarkoituksena oli tukea osallistujia uusien liikeideoiden luomisessa ja niiden kehittämisessä toteuttamiskelpoisiksi Lean Startup -metodeja käyttäen.
– Ketterä kehitys, nopeat prototyypit, palvelun tai tuotteen lanseeraus mahdollisimman pienin resurssein sekä käyttäjälähtöinen jatkokehitys kuuluvat olennaisena osana tapahtuman toimintaan, kertoo tapahtuman pääjärjestäjä Charlotta Sirén.
Tapahtuma alkoi torstaina 31.5. ”speed dating” -tilaisuudella, jossa osallistujat esittelivät liikeideansa ja innostivat muita liittymään joukkueeseensa. Tiimien muodostumisen jälkeen osallistujat tarttuivat innolla haasteisiin ja energinen puheensorina salissa viesti aidosta halusta kehittää ideoita eteenpäin.
”On ollut hienoa tuoda DC:ssä toteuttamiamme yrittäjyystapahtumaideoita suomalaiseen kulttuuriin. Lean startup ohjaa toimintaan ja liikeidean jatkuvaan testaukseen ylisuunnittelun sijaan. Tämä lähestymistapa on tuottanut useita menestystarinoita Yhdysvalloissa.” Sanoo Campia isännöivä johtamisen yksikön tutkijavierailija Kevin May The George Washingtonin yliopistosta Yhdysvalloista.
Perjantaina 1.6. ja lauantaina 2.6. joukkueet keskittyivät asiakaskehitykseen, perustelivat ideoitaan, harjoittelivat Lean Startup -metodeja sekä kehittivät pienimuotoisen toteuttamiskelpoisen tuotteen tai palvelun. Lauantai-iltana joukkueet esittelivät prototyyppinsä ja asiantuntijapaneeli antoi kommentteja ideoiden jatkokehittämiseksi.
BusinessFactorya edustivat Timo Malin ja Petri Niinisalo mentoreina. Mukana oli myös seitsemän Vaasan ammattikorkeakoulun opiskelijaa.
Kuva: Juho Ylimäki