Ajankohtaista

Helpompi purkaa kuin koota

Julkaistu 2012-02-22 11:02:34 EET.

Ensimmäistä vuotta konetekniikkaa opiskelevat saavat heti opintojensa alkuvaiheessa työkalut käteen, kun ”Koneen rakenteen analysointi”-opintokokonaisuus käynnistyy Vaasan ammattikorkeakoulussa. Tiimit purkavat joko mönkijän tai sähköskootterin ja purkuvaiheet kuvataan ja dokumentoidaan, jotta menopeli saadaan kevään opintojaksolla koottua uuden veroiseksi.

Vaasalainen Marko Myllykoski ja kehuu ensimmäistä vuotta käytännönläheiseksi.
– On kivaa, että on muutakin kuin luentoja. Oikeastaan kaikki muutkin opinnot liittyy tähän projektiin, hän kertoo.

purku-2.jpg
Mikä tiimi rakentaa korkeimman tornin A4-papereista? Monenlaista paperiviritystä kokeiltiin Tiimiytymispäivän kilpailussa.

Ensimmäisen vuoden opinnot nivoutuvat yhteen: materiaalitekniikassa tutkitaan mönkijän osia, tiimien esitykset ja raportit liittyvät viestinnän opintoihin ja englannin tunneilla käsitellään sanastoa. Sisältöä saadaan luonnollisesti myös Teknisen dokumentoinnin ja Projektinohjauksen opintojaksoille.
– Kuuluuko tässä olla tämmöinen rako, kysyy Janne Rantakallio skootteria kokoavan ryhmänsä jäseniltä.
He tutkivat kuvia tietokoneelta ja pääsevät yhteisymmärrykseen.

Seuraavaksi kolmikko alkaa hakea skootterin osia kaapistaan. Esiin otetaan iskunvaimentimet, jotka olisi tarkoitus laittaa kasaan. Ryhmä myöntää, että haastavampaa on koota kuin purkaa.

Kun konetekniikan osasto kartoitti teollisuuden taitotoiveita koneinsinöörille, nousivat muun muassa projekti- ja tiimitaidot vahvasti esiin.

Osastonjohtaja Lotta Saarikoski kertoo, että koneinsinöörin opinnot aloittaville tehdään ensimmäisenä koulupäivänä tiimiroolitesti, jonka perusteella heidät jaetaan ryhmiin ja tiimeihin. Tiimeissä on mahdollisimman erilaisia tyyppejä. Heti seuraavana päivänä lähdetään viettämään Tiimiytymispäivää; viime syksynä vierailtiin Stundarsissa.
– Pyrkimys on opiskelijakeskeisiin menetelmiin eikä pelkkään tiedon jakamiseen. Esimerkiksi tiimitaitoja oppii tekemällä itse.

Lotta Saarikoski muistelee, miten pari vuotta sitten ideoitiin pitkään kyseisiä laajempia opintokokonaisuuksia ja työstettäväksi ehdotetut ruohonleikkuri ja lumilinko tyrmättiin; tilalle keksittiin onneksi jotain nuorekkaampaa. Aikuislinjalla on kuitenkin, kuinka ollakaan, opiskelijoita, jotka ovat valinneet nimenomaan ruohonleikkurin purettavaksi ja koottavaksi.

purku-1.jpg

Konetekniikan opiskelijat Petri Hanhimäki, Marko Myllykoski ja Janne Rantakallio kokoavat syksyllä purkamaansa sähköskootteria. Työtä auttaa se, että purkuvaiheet on kuvattu ja raportoitu.

Ryhmiä ohjaavalla laboratorioinsinööri Osku Hirvosella on projektista vain hyvää sanottavaa: opiskelijoilla tuntuu olevan kivaa, he oppivat tuntemaan toisiaan, opintojaksot nivoutuvat luontevasti yhteen ja keskeyttämiset ovat selvästi vähentyneet.

Opiskelijat ovat palautteiden mukaan pitäneet parhaana ”ruuvaamista” eli käsillä tekemistä sekä tiimitoiminnan ja yhteistyön oppimista. Menopelejä päästään koeajamaan ennen kesälomille jäämistä tiimien yhteisessä kilpa-ajotapahtumassa.


Teksti: Pia Liedes
Kuvat: Pia Liedes, Osku Hirvonen