Liiketalous, tradenomi AMK | Markkinointi

Liiketalouden ensimmäinen lukuvuosi

Kaikilla liiketalouden päivätoteutuksen tutkinto-opiskelijoilla ensimmäinen lukuvuosi on samanlainen ja opiskelijalla on tällöin mahdollisuus päästä tutustumaan liiketalouden opintojen laajaan skaalaan.

Ensimmäisenä lukuvuotena kursseja on monipuolisesti eri suuntautumisista ja opiskelija pääsee valitsemaan omien opintojensa suuntautumisen ensimmäisen lukuvuoden keväällä. Tutkinnon suuntaavat opinnot alkavat toisena opintovuotena ja kestävät aina opintojen loppuun saakka.

VAMKin liiketalouden suuntaavat opinnot:

  • Kansainvälinen kauppa
  • Markkinointi
  • Oikeushallinto
  • Taloushallinto
Panorama pexels fauxels 3182755 nelio fi

Markkinointi

VAMKin Markkinoinnissa erikoistutaan kuluttajamarkkinointiin, Business to Business -markkinointiin, markkinoinnin suunnitteluun ja sen erityisalueisiin.

Markkinointi on liiketoimintaa, jolla pyritään sovittamaan yhteen tuotteita tai palveluita myyvän yrityksen kyvyt ja niitä ostavan asiakkaan toiveet. Tavoitteena on, että asiakkaat ovat tyytyväisiä yrityksen palveluihin tai tuotteisiin ja että yritys tuottaa voittoa. Markkinoinnilla pyritään myös huolehtimaan kanta-asiakkaista ja hankkimaan uusia asiakkaita.

Yleisesti ottaen markkinointiin kuuluvia toimintoja ovat markkinamahdollisuuksien analysointi, kohdemarkkinoiden määrittely, markkinointistrategioiden, markkinointivälineiden ja markkinointikeinojen valinta sekä markkinointiohjelmien suunnittelu.

Liiketalouden opiskelijat Timo ja Annukka kertovat videollaan omista opinnoistaan.

Mahdollisia työpaikkoja

Markkinointiosaamista tarvitaan lähes kaikkialla elinkeinoelämässä, joten työmahdollisuudet ovat hyvin laajat markkinointiin suuntautuneella tradenomilla.

Erilaisia työpaikkoja on monia mm. eri alojen omat markkinointi-, myynti- ja mainososastot, mainos-, media, markkinointitoimistot, viestintä- ja PR-toimistot ja erilaiset konsultointiyritykset.

Mahdollisia ammattinimikkeitä:

  • Sisältömarkkinoija
  • Markkinointisuunnittelija
  • Markkinoinnin asiantuntija
  • Myyntineuvottelija
  • Projektipäällikkö
  • Myyntipäällikkö
  • Markkinointipäällikkö
  • Luova johtaja
  • Avainasiakaspäällikkö
  • Asiakaspalvelupäällikkö

Markkinoinnin opiskelu VAMKissa

Syventäviin opintoihin kuuluu opetussuunnitelman mukaisesti:

  • Markkinointi kuluttajille
    • Tässä opintokokonaisuudessa perehdytään kuluttaja- ja ostokäyttäytymiseen sekä palveluiden markkinointiin sekä suhdemarkkinointiin
  • Informaatio ja suunnittelu
    • Tämän opintokokonaisuuden aikana tehdään markkinointitutkimuksia sekä syvennytään markkinointistrategiaan sekä markkinoinnin suunnitteluun
  • Markkinoinnin erityisalueet
    • Toisen vuoden aikana opetellaan projektien hallintaa sekä B2B eli business-to-business markkinointia sekä digitaalisen markkinoinnin työvälineiden käyttöä
Jatkokoulutusmahdollisuudet

Taloushallintoon erikoistunut voi valmistuttuaan hakea erilaisiin jatkokoulutuksiin.
Näitä koulutuksia ovat mm:

Kauppatieteiden maisteriohjelmat

Kauppatieteiden maisteriohjelmien laajuus on 120 opintopistettä.
Esimerkkejä markkinointiin liittyvistä maisteriohjelmista:

  • Henkilöstöjohtaminen mo (Vaasa yo)
  • Innovaatiojohtaminen (Itä-Suomen yliopisto)
  • Markkinointi mo (Tampere yo)
  • Markkinoinnin johtaminen (Vaasa yo)
  • Viestinnän johtamisen maisteriohjelma (Jyväskylä yo)
  • Tekninen viestintä mo (Vaasa yo)
  • Master’s Programme in Strategic Business Development (Vaasa yo)
  • Master’s Degree programme in INternational Business (Vaasa yo)
  • Magisterutbildning i Marknadsföring (Hanken, Helsinki)

Ylemmät AMK-tutkinnot

Ylempien AMK-tutkintojen laajuus on 90 opintopistettä.
Esimerkkejä markkinoinnin ylemmistä tutkinnoista:

  • Tradenomi, liiketoiminta johtaminen ja kehittäminen (Haaga-Helia, Lapin amk, Hämeenlinna, Xamk, Jamk)
  • Tradenomi, tutkimusryhmäopinnot (Turku amk)
  • Tradenomi, projektijohtaminen (Turku amk)
  • Tradenomi, digitaaliset ratkaisut (LAB amk)
  • Master of Business Administration, International Business Management (Xamk)

Opiskelijat esittelyssä

International Business Management
Jonna Suomela

Jonna Suomela

”Opinnot auttoivat vahvistamaan määrätietoista asennetta. Oman osaamisen kehittäminen, verkostoituminen ja itsensä haastaminen on aina hyvästä!”

Lue koko tarina
polkuopiskelijatarina
Aino Lehtinen

Aino Lehtinen

Aino Lehtinen päätti kokeilla polkuopintoja ja reitti johdatti tutkinto-opiskelijaksi. Nyt hän opiskelee toista vuotta liiketaloutta VAMKissa.

Lue koko tarina
Master School mentori
Piia Uusi-Kakkuri

Piia Uusi-Kakkuri

Piia Uusi-Kakkuri työskentelee VAMKissa johtamisen yliopettajana ja YAMK-koordinaattorina. Master Schoolissa hän opettaa johtamista sekä sote-alan että liiketalouden opintokokonaisuuksissa.

Lue koko tarina
liiketalous
Kimi Bui

Kimi Bui

Alun perin Torniosta kotoisin oleva Kimi opiskelee Vaasan ammattikorkeakoulussa liiketaloutta suuntautumisalanaan taloushallinto.

Lue koko tarina
liiketalous
Ella Haanpää

Ella Haanpää

Ella Haanpää pyörittää Instagramissa yhtä Suomen suosituimmista meemisivuista @vainmaailmajutut. Somemaailma antoi hänelle intoa oppia lisää markkinoinnista.

Lue koko tarina
International Business
Jennica Lattunen

Jennica Lattunen

Studying in an international programme has taught Jennica Lattunen a lot about foreign cultures. It will be useful as she enters the working life.

Lue koko tarina