Tervetuloa opintojaksolle, jossa syvennymme sosiaali- ja terveysalan palvelujen asiakaslähtöiseen kehittämiseen. Tämä opintojakso tarjoaa sinulle käytännön työkaluja ja näkökulmia, joiden avulla voit parantaa palveluita ja vastata entistä paremmin asiakkaiden tarpeisiin.
Hyödyt
- Kurssin lähtökohtana on asiakas sosiaali- ja terveysalalla. Käsittelemme asiakkuuden ja asiakaslähtöisyyttä sosiaali- ja terveydenhuollon näkökulmasta. Tutustumme käytännön harjoituksin palvelumuotoiluun kehittämisen välineenä, sekä arvo/asiakaslupaukseen. Saamme ymmärrystä sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen keskeisiin käsitteisiin kuten segmentointiin, palveluintegraatioon, palvelukokonaisuuteen ja palveluketjuun. Tutustumme laatuun ja laadunhallintaan sosiaali- ja terveydenhuollossa.
Kohderyhmä
- Koulutus on suunnattu sosiaali- ja terveydenhuollon asiakaslähtöisestä kehittämisestä kiinnostuneille sote-alan amk-tutkinnon suorittaneille.
Voit ilmoittautua tälle opintojaksolle avoimessa AMK:ssa suoraan tältä tuotekortilta.
Jos haluat suorittaa 30 opintopisteen Sote-alan esihenkilötyön osaamiskokonaisuuden,
Kuvaus
Sisältö
Opintojakson suoritettuaan henkilö
- ymmärtää asiakkaan keskeisen roolin palvelujen suunnittelussa ja kehittämisessä. Hän osaa hyödyntää asiakasymmärrystä ja ottaa huomioon asiakkaiden tarpeet ja odotukset.
- tuntee palvelumuotoilun perusteet ja sen eri vaiheet sekä niihin liittyviä menetelmiä ja harjoittelee niiden soveltamista
- osaa määritellä selkeän palvelulupauksen. Hän ymmärtää, miten palveluiden odotukset viestitään asiakkaille.
- ymmärtää eri palveluiden integraation merkityksen. Hän osaa hahmottaa palveluita ja niihin vaikuttavia tekijöitä, niin, että ne toimisivat paremmin yhteen.
- osaa segmentointiajattelun perusteet ja tutustuu segmentoinnin välineisiin osaten jakaa asiakkaat eri ryhmiin ja ymmärtää heidän tarpeitaan. Tämä auttaa kohdentamaan palveluita oikein.
- ymmärtää palvelukokonaisuuden merkityksen. Hän osaa hahmottaa, miten eri palvelut liittyvät toisiinsa ja muodostavat asiakkaalle kokonaisvaltaisen palveluketjun.
- tunnistaa laadun ja vaikuttavuuden merkityksen. Hän osaa arvioida palveluiden laatua ja niiden vaikutuksia asiakkaisiin. -tietää laatujärjestelmien roolin palvelujen kehittämisessä ja arvioinnissa. Hän osaa soveltaa laatujärjestelmiä käytännössä.
Opetusmuoto- ja menetelmät
- Hypridiopetus kampuksella ja etänä opiskellen tai verkko-opintoina
- Itsenäisesti opiskeltava oppimateriaali
- Itsenäisesti suoritettavat tehtävät
- Ryhmäprojektit
- Ennakkotehtävät lähiopetusjaksoille, luennot, kirjallinen tehtävä ryhmissä, esitysseminaari ryhmätöille.
Opiskelumateriaali
- Verkosta löytyvä materiaali (artikkelit, teokset)
Arviointi
- numeerinen 0-5
- Ennakkotehtävät hyväksytty/hylätty, kirjallinen ryhmätehtävä ja esitys numeerinen arviointi.
Aikataulu ja paikka
- Opetus hybridiopetuksena (luokassa ja etäosallistumismahdollisuus), läsnäopetusta 2-4h kerrallaan 1-2 krt kuukaudessa myös lauantaisin.
- Vaihtoehtoisena verkko-opetus
- Aikataulu tarkentuu myöhemmin
Lisätietoa opintojaksosta
Jos sinulla on kysyttävää opiskelijatunnuksista, maksuista tai peruutusehdoista ole yhteydessä avoin@vamk.fi
Pidätämme oikeuden muutoksiin.
Asiakaslähtöinen palvelujen kehittäminen
0,00 €
4 op |