PääkuvaMiksi viestintästrategia tarvitaan?

Viestintästrategia tukee VAMKin ylätason strategian tavoitteiden toteutumista: samat arvot, kohderyhmät, visio, missio ja liiketoiminnalliset tavoitteet. Organisaation haasteet, riskit ja toimintaympäristö on tunnistettu ja arvioitu avoimesti.

Näiden perusteella viestinnässä voidaan tehdä strategisia valintoja; mitä asioita, palveluita tai tuotteita haluamme ehdottomasti saattaa kohderyhmiemme tietoon, minkälaista viestiä, kieltä ja kanavia käytämme. Kenen suulla vuorovaikutamme? Hyödynnämmekö organisaation ulkopuolisia vaikuttajia?

Viestintästrategia määrittelee ja rajaa viestinnän kokonaisuuden. Viestintästrategiassa määritellään organisaation nykytila, resurssit ja tavoitetila 3-5 vuodelle. Vuosittainen viestintäsuunnitelma, tavoitteet ja budjetti ovat erikseen.

Viestinnän missio

Vaasan ammattikorkeakoulun viestinnän tehtävänä on tukea korkeakoulun strategisia tavoitteita vahvistamalla sen mainetta, tunnettuutta ja vetovoimaa.

Rakennamme ja ylläpidämme positiivista kuvaa VAMKista hyvinvointitaloutta edistävänä, kansainvälisenä ja työelämälähtöisenä korkeakouluna.

Viestinnän rooli

  • Tuemme opiskelijoiden, henkilöstön ja yhteistyökumppaneiden onnistumista tarjoamalla ajantasaista, luotettavaa ja kiinnostavaa tietoa.
  • Viestintämme pyrkii edistämään avoimuutta, yhteisöllisyyttä ja vuorovaikutusta kaikkien sidosryhmiemme kanssa.
  • Jokainen organisaation jäsen on brändimme lähettiläs. Viestintäyksikkö toimii johdon ja asiantuntijoiden viestinnän valmentajana.Haasteet ja mittaaminen

Viestinnän strategiset painopisteet ja tavoitteet

1. Jatkuva näkyvyys markkinoinnissa

  • Tarjota joustavia opiskelumahdollisuuksia eri kohderyhmille ja eri elämäntilanteissa, korostaen jatkuvaa oppimista.

2. Brändinäkyvyys ja vetovoima

  • Parantaa VAMKin brändinäkyvyyttä ja vetovoimaa sekä kansallisesti että kansainvälisesti.
  • Esitellä Vaasaa ja VAMKia houkuttelevana opiskelupaikkana.
  • Määritellä selkeät kohdemaat ja yhteistyökumppanit kansainvälisessä opiskelijarekrytoinnissa hyödyntäen mm. dataan perustuvia analyysejä ja eettisiä toimintaohjeita.

3. Profiloivien osaamisten esiin nostaminen

  • Korostaa hyvinvointitalouden osaamista, jonka painopisteinä ovat energiamurros, älykäs digitalisaatio, vihreä siirtymä, kansainvälinen liiketoiminta ja logistiikka, ratkaisut hyvinvoinnin murrokseen sekä muotoiluajattelu ja ekosysteemien muotoilu.
  • Painottaa kestävän kehityksen ja vastuullisuuden viestintää.

4. Opiskelija- ja alumnimenestystarinat

  • Keskittyä tarinallistamiseen sisällöntuotannossa tuoden esille opiskelijoiden ja alumnien menestystarinat.

5. Työyhteisöviestintä

  • Edistää vuorovaikutteista ja osallistavaa viestintää työyhteisön sisällä.

Avainviestit ja strateegiset painopisteet

Avainviestit

Osaamisen tärkein kumppani

VAMKin koulutus sekä tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminta rakentavat osaamista, jonka avulla löydämme ratkaisuja yhteiskunnallisiin haasteisiin kohti hyvinvointitaloutta.

VAMKissa yhdistyy tekniikan, liiketalouden, sosiaali- ja terveysalan sekä muotoilun osaaminen. Luomme lisäarvoa eri alojen synergialla ja kansainvälisellä yhteistyöllä.

Viestinnän arvot

Aitous

Aitous

Avoimuus 1

Avoimuus

Rohkeus

Rohkeus

Selkeys

Selkeys

Sympaattisuus

Sympaattisuus

Vuorovaikutteisuus

Vuorovaikutteisuus

Viestinnän mittaaminen

Viestinnän vaikuttavuutta ja sen tuloksia tarkastellaan säännöllisesti ja niistä raportoidaan: Mitataan kuukausi-, kvartaali- ja vuositasolla miten ja missä pääviestit ovat menneet läpi, millainen on uutisoinnin ja somenäkyvyyden sävy sekä paljonko näkyvyys ohjaa liikennettä organisaation verkkosivuille.

Toimenpiteitä mitataan kolmella eri tasolla:

  1. Ostettu medianäkyvyys
  2. In-house media ja –viestintä
  3. Ansaittu mediahuomio

Toimintaa kehitetään tulosten perusteella pyrkien ennakointiin.

Seurantaan ja mittaamiseen käytetään useita erilaisia työkaluja kuten mediaseurantaa, verkkosivuanalytiikkaa, sosiaalisen median analysointityökaluja sekä tiettyyn teemaan pureutuvia sisältöanalyysit. Seurannan välineitä kehitetään jatkuvasti.

Tavoitemielikuva

Houkuttelemme sympaattisena ja dynaamisena toimijana niin kansallisia kuin kansainvälisiä osaajia Vaasan seudulle.

Olemme haluttu kumppani. Meidät tunnetaan aktiivisena toimijana ja rohkeana suunnannäyttäjänä. Kuuntelemme sidosryhmiämme ja rakennamme yhteiskunnallista hyvinvointia, vuoropuhelua ja vuorovaikutusta.

Tavoitteet 1024x371

 

Cropped adobestock 229266740.jpg

Eettisyys, kestävä kehitys ja vastuullisuus viestinnässä

VAMKin eettinen ohjeisto on arjen työkalu, jota hyödynnämme kohdatessamme toisiamme mitä moninaisemmissa tilanteissa. Tämä on myös viesti kumppaneillemme ja opiskelijoillemme – näin meillä toimimme. Toisaalta otamme kantaa siihen, miten me emme toimi sanoittamalla toivottua yhteistä käyttäytymistämme.

Arvostava vuorovaikutus

  • Muodostamme yhteisön, jossa on positiivinen, toisiaan tukeva ja innostava kulttuuri. Kannustamme toisiamme ja annamme kehittävää palautetta toisillemme.
  • Luomme luottamuksen ja arvostuksen ilmapiirin.
    Sitoudumme noudattamaan yhdessä sovittua.
  • Luomme mahdollisuuksia ja kannustamme kohtaamisiin ja avoimeen keskusteluun.
  • Kannamme henkilökohtaisen vastuun laadukkaasta ja aktiivisesta viestinnästä ja vuorovaikutuksesta.

Tutustu eettiseen toimintaohjeeseen

Toimimme ja viestimme avoimesti ja läpinäkyvästi

Viestimme kestävän kehityksen ja vastuullisuuden ohjelman teemoista säännöllisesti sekä sisäisesti että ulkoisesti sosiaalisen median, uutisten ja mediatiedotteiden kautta. Kestävä kehitys ja vastuullisuus on viestintästrategiamme mukaisesti yksi mediaviestinnän olennaisia kärkiämme. Kerromme avoimesti ja ymmärrettävästi toiminnastamme ja tuloksistamme yhteiskunnan kehitykseen eri tavoin laajasti vaikuttaen ja osallistuen.

Vastuullisuus ja kestävä kehitys VAMKissa