Brändi on se kokonaisuus, jonka luomme kaikilla teoillamme ja sanoillamme. Jokainen viesti, kohtaaminen ja teko vaikuttaa siihen, millaiseksi VAMKin brändi muodostuu. Siksi on tärkeää ymmärtää, miten omat toimintamme ja viestimme vaikuttavat mielikuvaan, jonka muodostamme organisaatiostamme.
VAMKin Brändikirja
Yhdessä muodostamme sen, miten VAMK koetaan ja nähdään <3
Brändikirja on tehokas työkalu, joka auttaa rakentamaan ja ylläpitämään VAMKin brändiä. Se tarjoaa selkeät ohjeet ja suuntaviivat viestintään ja markkinointiin, jotta voimme esiintyä yhtenäisesti ja tunnistettavasti kaikissa kohtaamisissamme. Brändikirja kertoo, miten viestimme VAMKin ydintarinaa, käytämme kieltä ja hyödynnämme visuaalista ilmettä.
Mielikuvan rakentaminen yhdessä
Ohjeistus jokapäiväisiin kohtaamisiin
VAMKin brändi rakentuu jokaisesta kohtaamisesta, jonka sidosryhmämme meidän kanssamme kokevat. Olipa kyseessä asiakaspalvelutilanne, markkinointiviesti tai henkilökohtainen kohtaaminen, jokainen kontakti on mahdollisuus vahvistaa brändiämme. Siksi on tärkeää, että jokainen henkilöstömme jäsen ymmärtää oman roolinsa brändin rakentamisessa ja toimii sen mukaisesti.
Jokainen meistä on brändilähettiläs
Jokainen työntekijä ja opiskelija on VAMKin brändin edustaja. Kun ymmärrämme organisaatiomme tarinan ja omaksumme sen arvot, meistä tulee brändilähettiläitä. Se tarkoittaa, että jokainen meistä voi omalla toiminnallaan ja viestinnällään vaikuttaa siihen, millaisen kuvan sidosryhmämme saavat VAMKista.
Brändin lähtökohdat
Visiomme on olla Osaamisen tärkein kumppani
- Missionamme on luoda kilpailuetua keskeisille työelämän toimijoille valmentamalla tulevaisuuden osaajia ja tuottamalla edelläkäyvää näkemystä, jonka avulla voidaan löytää ratkaisuja kohti hyvinvointitaloutta.
- Visioon ja missioon kiteytyy kunnianhimomme olla kiinnostava, luova ja sosiaalisesti kestävä yhteistyökumppani, linkki työelämän ja opiskelijoiden välillä. Edistämme osaamista ja tietotaitoa sekä työelämän tarpeista lähtevää kehittämistyötä. Yhteiskunnallinen vaikuttavuus vaatii innostusta, innovatiivisuutta, rohkeutta, avoimuutta ja ratkaisukykyä.
Brändilupaus
Brändilupaus on kuin brändin sydän, joka tiivistää sen perusolemuksen: arvot, merkityksen sekä asiakkaille ja kumppaneille tarjottavan hyödyn.
- Olemme kansainvälinen ja yhteisöllisyydestään tunnettu ammattikorkeakoulu. Houkuttelemme sympaattisena ja dynaamisena toimijana niin kansallisia kuin kansainvälisiä osaajia Vaasan seudulle.
- Olemme haluttu yhteistyökumppani. Meidät tunnetaan aktiivisena kumppanina ja rohkeana hyvinvointitalouden suunnannäyttäjänä.
- Kestävä kehitys ja eettisyys ohjaavat toimintaamme. Olemme aidosti yhteiskunnallisesti vaikuttava ja vastuullinen toimija ja rakennamme parempaa tulevaisuutta.
Brändin äänensävy
Yrityksen äänensävy, tone of voice, antaa VAMKIlle kasvot, sitouttaa asiakkaita sekä tuo yrityskulttuuria lähemmäksi. VAMKin äänensävy kiteytyy kolmeen teemaan: sympaattisuus, aitous ja rohkea kunnianhimo.
- Sympaattisuus: tapamme puhua on positiivinen, helposti lähestyttävä, kannustava ja rakentava. Välitämme toisistamme.
- Aitous: Puhetapamme on aidosti aktiivinen, inspiroiva ja vakuuttava. Siinä korostuu aito halu yhteistyöhön.
- Rohkeasti kunnianhimoinen: Tavoitteenamme on luoda hyvinvointia ja toimia niin alueellisen, kansallisen kuin kansainvälisen kehittämisen hyväksi. Tämä resonoi ponnekkaasti äänessämme ja olemme ylpeitä tekemisestämme.
Bränditarina
Bränditarina luo yhteyden organisaation ja sen kohderyhmien välille, herättää tunteita ja auttaa erottumaan kilpailijoista.
Vaasan ammattikorkeakoulu on sitoutunut olemaan voimakas vaikuttaja hyvinvointitalouden edistämisessä. Yhdessä opiskelijoidemme, yhteistyökumppaneidemme ja työelämän kanssa rakennamme tulevaisuuden osaamista ja kestävää kasvua.
Olemme rohkeita edelläkävijöitä, jotka valmentavat tulevaisuuden osaajia ja tuottavat ratkaisuja globaaleihin haasteisiin. Sydämessämme sykkii sympaattisuus, edelläkävijyys, asiakaslähtöisyys ja avoimuus – avaimet menestykseen tänään ja huomenna.
VAMK on osaamisen tärkein kumppani matkallasi!
Brändipersoonat
Brändipersoonat ovat avainasemassa kohderyhmän ymmärtämisessä ja markkinoinnin suunnittelussa, tarjoten suuntaviivoja sisällöntuotantoon ja tuotekehitykseen. Niitä voidaan hyödyntää myös yhteisön rakentamisessa ja brändin personoinnissa, luoden inhimillisen ja lähestyttävän kuvan organisaatiosta. Käyttämällä brändipersoonia työn tukena organisaatio voi siis paremmin ymmärtää ja palvella kohderyhmäänsä sekä luoda vahvempia ja kestävämpiä suhteita asiakkaisiin ja sidosryhmiin.
Tutustu VAMKin brändipersooniin
Viestintästrategia
Viestintästrategia tukee VAMKin strategian tavoitteiden toteutumista. Viestintästrategiassa määritellään viestinnän missio ja rooli, strategiset painopisteet ja tavoitteet sekä avainviestit ja viestinnän arvot. Viestintästrategiassa avataan myös miten viestinnän vaikuttavuutta ja tuloksia mitataan sekä kiteytetään haluttu tavoitemielikuva.
VAMKin graafinen ohjeisto
Sympaattisuus, yhteisöllisyys ja aito fiilis. Täältä löydät ohjeet VAMKin brändinmukaiseen visuaaliseen viestintään.