Alisa Mansikka-Aho taitaa opintomenestyksen ja tavoitteellisen urheilun yhdistämisen
Alisa Mansikka-Aho
"Joukkueurheilussa on hyvin paljon samaa kuin sosionomin opinnoissa. Kummassakin ympäristössä tarvitaan hyviä kommunikointitaitoja sekä on osattava toimia osana monenlaisia ja erilaisia ryhmiä."
Sosionomiopiskelija Alisa Mansikka-Aholle myönnettiin kevään 2022 valmistujaisissa urheilijastipendi opintomenestyksen ja tavoitteellisen urheilun yhdistämisestä. Mansikka-Aho on pelannut lentopalloa muun muassa Vaasan Kiistossa ja seuraavaksi hän suuntaa LP Vampulaan. Vuosia lentopallon parissa Mansikka-Aholle on kertynyt 17 vuotta.
Laihialta kotoisin olevan Alisa Mansikka-Ahon oli luonnollista siirtyä Vaasaan opiskelemaan, sillä hän pelasi tuolloin lentopalloa Vaasan Kiistossa ja koki seuran sekä joukkueen itselleen oikeaksi. Mansikka-Aho kiinnostui sosionomin opinnoista hyvien työmahdollisuuksien ja ihmiskeskeisyyden vuoksi.
”Sosionomin opinnot antavat laajat mahdollisuudet työskennellä eri ihmisryhmien kanssa, ja töitä riittää varmasti tulevaisuudessa. Sosionomin opinnot mahdollistavat myös hyvät jatkokoulutusmahdollisuudet moneen eri suuntaan.”
Mansikka-Aho kertoo joukkueurheilun ja sosionomiopintojen vastaavan hyvin paljon toisiaan:
”Joukkueurheilussa on hyvin paljon samaa kuin sosionomin opinnoissa. Kummassakin ympäristössä tarvitaan hyviä kommunikointitaitoja sekä on osattava toimia osana monenlaisia ja erilaisia ryhmiä.”
Joukkueurheilun ja opiskelun tasapaino
Vaikka Mansikka-Aho taitaa menestyksekkään opiskelun ja tavoitteellisen urheilun yhdistämisen, kertoo hän sen olevan toisinaan myös haastavaa.
”Urheilun ja opiskelun yhdistäminen ei aina ole helppoa. Ainakin omalla kohdalla on ihan tavallista, että välillä joutuu uhraamaan joko läsnäolomerkinnän koulusta tai aamutreenit akatemian kanssa. Urheilun ja opiskelun yhdistäminen vaatii siis ehkä normaalia enemmän uhrautumista ja päätösten tekoa opiskelun ja vapaa-ajan suhteen.”
Vaikka opiskelun ja urheilun yhdistäminen tuo omat haasteensa mukanaan, kertoo Alisa urheilun tukevan kuitenkin jaksamista ja koulun taas tuovan vastapainoa urheiluun. Hän painottaa vertaistuen tärkeyttä:
”Tärkeää on, että saa jakaa ajatuksia niin urheilusta kuin opinnoista sellaiselle, joka oikeasti ymmärtää sinua haasteiden ja onnistumisten kanssa.”
Osa lehtoreista on toisinaan ihmetellyt, miten Mansikka-Aholla riittää puhtia harjoitella lentopalloa jopa kahdesti päivässä ja opiskella samaan aikaan. Mansikka-Aholle on tarjottu erinäisiä vaihtoehtoja jakaa opiskelutaakkaa:
”Minulle on ehdotettu enemmän kesäopintoja tai harjoittelun tekemistä kesällä, jolloin taakka syksyllä ja keväällä kevenisi kauden ollessa käynnissä. Opinto-ohjaajan tuki on ollut etenkin nyt muuton kynnyksellä tärkeää, mikä mahdollistaa helpomman siirtymisen LP Vampulan liigajoukkueeseen opintojen ollessa vielä hieman kesken.”
Oman alan töitä
Mansikka-Aho kertoo tehneensä lukuvuoden ja kauden aikana sijaisuuksia ala- ja yläkouluissa aina kun opiskeluiltaan ja treeneiltään ehtii. Tällä hetkellä Mansikka-Aho on kesätöissä työvalmentajana Vaasan 4H-yhdistyksessä. Yhdistyksen toimipaikka on Alkulan tila, jossa on kesäisin eläimiä. Tilalla voi käydä ihailemassa pupuja, kanoja ja lampaita. Vaasan 4H-yhdistys järjestää kerho-, kurssi ja kilpailutoimintaa. Mansikka-Ahon työtehtävät ovat monipuoliset:
”Työhöni kuuluu 4H:n leirien ja kerhojen suunnittelu ja toteutus, uusien kesätyöntekijöiden perehdytys, Alkulan tilan kunnossapitotyöt sekä toiminnanjohtajan sijaistus hänen lomansa aikana. Erilaisten ryhmien ohjaaminen on olennainen osa opintoja ja minun työtäni tällä hetkellä.”
Mansikka-Aho kertoo sosionomin opinnoista olevan suuri hyöty nykyisessä toimenkuvassa.
”Sosionomin opinnoista on paljon hyötyä tässä työssä, sillä työskentelen sosiaalialan yhteistyökumppaneiden kanssa. Lisäksi meidän kesätyöntekijät tulevat myös monilta eri tahoilta.”