Kansainvälistyminen maaseutuyrittäjien kasvun mahdollistajana

Hankkeen tiedot

Hankkeen virallinen nimi: Kansainvälistyminen maaseutuyrittäjien kasvun mahdollistajana

Hankkeen kesto: 1.1.2024 - 31.12.2025

Päätoteuttaja: VAMK

Rahoitus: Ruokavirasto

Kokonaisbudjetti: 219 448 €

VAMKin yhteyshenkilöt hankkeessa:

Tanja-Maria Davidov, Projektipäällikkö (Korkeakoulupalvelut)

puh. +358 207 663 660, tanja-maria.davidov@vamk.fi

Alusta: Smart City, Smart Industry

Kieli: Suomi

Hankkeen kuvaus

Viime vuosien äkilliset ja odottamattomat toimintaympäristön muutokset ovat vaikuttaneet merkittävästi maaseudun mikro- ja pk-yritysten toimintaedellytyksiin ja kilpailukykyyn. Muutostilanteessa uusiutuminen on tärkeää kilpailukyvyn ylläpitämiseksi. Uuden kasvun uralle palaamisen kannalta on tärkeää, että maakuntien vahva tutkimus-, kehitys- ja kehittämisorganisaatioiden osaaminen hyödynnetään maakuntien ja maaseudun yrityksien toiminnassa jatkossa entistä paremmin. On tärkeää, että tutkimustieto saadaan ohjattua yhä paremmin maaseudun yritysten käyttöön ja osaamisen kehittäminen vastaa tehokkaasti maaseudun yritysten tarpeisiin ja että maaseudun yritykset ovat tietoisia naista koulutus- ja verkostoitumismahdollisuuksista. Hankkeen tavoitteena on koulutuksen, tutkimuksen, kehityksen ja verkostoyhteistyön kautta edistää yritysten ja niiden henkilöstön valmiuksia ja osaamista sekä muutoskyvykkyyttä ja kasvua ja sen myötä kansainvälistymistä. Erityisiä painopistealueita on uusien kasvupolkujen löytäminen, uusien teknologioiden, uusiutuvien energiavaihtoehtojen ja digitalisaation hyödyntäminen ja kouluttaminen, yritysten erikoisosaamisen löytäminen ja yritysryhmäkoulutusten kautta yritysten keskinäisten verkostojen laajentaminen. Lisäksi hankkeessa tarkoituksena on luoda edellytyksiä maaseudun yrityksille niiden kansainvälistymisen ja viennin aloittamiseen ja laajentamiseen. Kansainvälistymiskoulutuskokonaisuuden teemat ovat kansainvälistymis- ja vientistrategian suunnitteleminen, markkinaselvitysten tekeminen, tuotteiden ja palveluiden testaaminen kohdemarkkinoiden näkökulmasta, myynti-, markkinointi- ja brändikoulutukset ja niiden vieminen käytäntöön sekä viennin operatiiviset käytänteet. Kohderyhmänä ja toteutusalueena hankkeessa ovat maaseudun mikro- ja pk-yritykset Keski­Pohjanmaan ja Pohjanmaan alueilla yli kuntarajojen.

Tavoitteet

Hankkeen tavoitteena on parantaa ammattikorkeakoulun kykyä tukea maaseudun pk-yritysten innovaatiotoimintaa, koulutusta ja tämän myötä löytää uusia kasvun polkuja sekä kotimaassa että kansainvälisesti sekä yritysten välista yhteistyötä.

Tulokset

Hankkeen tuloksena osallistuneiden maaseudun yritysten ja niiden henkilöstön kyky sopeutua ja hyödyntää toimintoympäristössä tapahtuvia muutoksia (muutoskyvykkyys) ja valmiudet tulevaisuudessa tapahtuvien isojen muutosten jälkeisessä ajassa selviytymiseen paranevat. Maaseudun yritykset ovat saaneet infotilaisuuksien, sparrausten, koulutusten kautta uutta osaamista, jota he voivat hyödyntää toiminnassaan ja kehittämisessään. Hankkeen tuloksena maaseudun mikro- ja pk-yritykset tunnistavat aiempaa paremmin VAMKin maaseudun yritysten kehittämistoiminnan kumppaneina. Lisaksi hankkeessa on edistetty vihreää siirtymää ja kestävää kehitystä tarjoamalla osallistujille sparrausten ja koulutuskokonaisuuksien kautta uutta osaamista, valmiuksia sekä uusia verkostoja. Keski-Pohjanmaan ja Pohjanmaan on ammattikorkeakoulun yritysyhteistyömeklareiden ja sparraajien verkosto, jonka tuloksena on tarkoitus jatkaa toimintaansa ja yhteistyötään maaseudun yritysten hakevan toiminnan ja ohjaamisen parissa myös hankkeen toteutuksen jälkeen.

Vamk logo