VAMKin uusi rehtori Hannu Vahtera korostaa työelämäyhteistyön ja pedagogiikan merkitystä
Vaasan ammattikorkeakoulun uudeksi rehtori, toimitusjohtajaksi valitulla Hannu Vahteralla on laaja kokemus yritys- ja korkeakoulusektoreilta sekä kansainvälisestä liiketoiminnasta. Haaga-Heliasta 1.8. VAMKiin siirtynyt kauppatieteiden tohtori näkee ammattikorkeakoulut avainasemassa koulutustason nostamisessa ja osaamisen kehittämisessä.
Elokuun alussa Vaasan ammattikorkeakoulun rehtori, toimitusjohtajana aloittaneella kauppatieteiden tohtori Hannu Vahteralla on monipuolista kokemusta yritys- ja korkeakoulusektorilta, niin operatiivisista kuin myös erilaisista kehitystehtävistä, sekä kansainvälisestä liiketoiminnasta eri teollisuudenaloilta.
”Työurani aikana olen toiminut sekä isojen kansainvälisten suuryrityksien palveluksessa että yliopisto- ja korkeakoulukentällä, joskaan jako ei ole millään muotoa ollut mustavalkoinen, sillä työtehtäviini myös niin sanotusti akateemisella puolella, on aina kuulunut yhteistyö ja erilainen kehittämistoiminta yritysmaailman kanssa”, kertoo Vahtera.
Vahteran entisiä työnantajia yrityskentältä ovat muun muassa Nokia, Microsoft, Outotec ja Lindström sekä korkeakoulusektorilta Jyväskylän ja Turun yliopistot ja viimeisimpänä Haaga-Helia ammattikorkeakoulu. Haaga-Heliassa Vahtera työskenteli kuuden vuoden ajan toimien sekä yrittäjyys- ja liiketoiminnan uudistaminen nimisen tutkimusalueen johtajana että yrittäjyysaineiden opetuksen järjestämisestä vastaavana johtajana.
”Mielestäni opetuksen ja TKI-työn yhteensovittaminen tarjoaa erinomaiset mahdollisuudet oman osaamisen kerryttämiselle ja ajantasaistamiselle, mutta myös pedagogiikan kehittämiseen ja ketterille kokeiluille”, Vahtera pohtii.
Opetuksen ja TKI-työn yhdistäminen antaa Vahteran mukaan opettajien lisäksi lisäarvoa myös opiskelijoille.
”Tämä yhdistelmä parhaimmillaan synnyttää erinomaisia mahdollisuuksia esimerkiksi erilaisten toimeksiantojen ja projektikurssien avulla tutustuttaa opiskelijoita turvallisesti työelämään opintojen eri vaiheissa. Se myös rikastuttaa opetusta ja auttaa syntyvää osaamista vastaamaan työelämän muuttuviin tarpeisiin. Se on ammattikorkeakouluille myös paitsi lainmukainen tehtävä, ennen kaikkea mahdollisuus tehdä työmme ja sen elinkeinoelämälle ja laajemmin yhteiskunnalle tuottamamme arvo näkyväksi.”
Ammattikorkeakoulut avainasemassa koulutustason nostamisessa ja osaamisen kehittämisessä
Vahtera näkee ammattikorkeakoulut avainasemassa yleisen koulutustason nostamisen tavoitteen toteuttamisessa sekä olennaisena tekijänä elinkeinoelämän ja korkeakoulujen välisen tutkimus-, kehitys- ja innovaatioperusteisen yhteistyön rakentajana. Tärkeää on hänen mukaansa huomioida ja pohtia erilaisten ulkoisten kehityskulkujen mahdollisia vaikutuksia meihin ja toimintaamme.
”Muutokset maailmassa ja toimintaympäristössämme jatkuvat ja korostavat entisestään ammattikorkeakoulujen roolia työelämän tarvitseman osaamisen tuottamisessa. Yksittäisten tutkintojen lisäksi ammattikorkeakoulut tukevat yhteiskuntaa mahdollistamalla korkeakoulutasoisen jatkuvan oppimisen erilaisten osaajien moninaisten työurien eri vaiheissa”, sanoo Vahtera.
Vaasan ammattikorkeakoulu on Vahteran mielestä asemoitunut hyvin vastaamaan alueen osaamistarpeisiin.
”VAMKilla on menestyksen avaimet omissa käsissä ja kaikki mahdollisuudet kehittyä ja kasvaa visiomme ”osaamisen tärkein kumppani” viitoittamalla tiellä, ja yhteistyössä eri toimijoiden ja verkostojen kanssa. Näen tarjoamiemme koulutusalojen vastaavan lähtökohtaisesti erinomaisesti alueen elinkeinoelämän vaatimaan osaamis- ja osaajatarpeisiin sekä myös antavan erinomaiset mahdollisuudet menestyä kilpailussa saatavilla olevasta TKI-rahoituksesta niin kotimaassa kuin kansainvälisesti.”
Vahtera pitää oleellisena, että kaikki työyhteisön jäsenet huomioivat ja pohtivat miten ulkoiset kehityskulut meihin vaikuttavat. Esimerkkeinä hän mainitsee isommat maailmanlaajuiset megatrendit, teknologisen kehityksen, eurooppatason asiat uuden komission aloitettua työnsä, sekä kotimaassa vaikuttavan korkeakoulusektoria yleisesti koskevan ministeriön ohjauksen uuden OKM-sopimuskauden kynnyksellä, mutta myös muiden korkeakoulujen asemoitumisen ja näistä syntyvät yhteistyömahdollisuudet.
”Tulevaisuudessa nämä kehityskulut limittyvät entistä tiukemmin toisiinsa, ja ammattikorkeakouluille odotan sen näkyvän kasvavina vaatimuksina rakentaa ja toteuttaa vaikuttavaa digipedagogiikkaa, uusia saavutettavia oppimisen ratkaisuja”, Vahtera selventää.
Monimuotoinen työyhteisö ja selkeät strategiat avainasemassa tulevaisuuden osaamisen rakentamisessa
Vahtera on tottunut työskentelemään kansainvälisessä ympäristössä erilaisten ihmisten ja kulttuurien parissa ja on käytännössä havainnut diversiteetin ja eri ajattelu- ja työskentelytapojen rikastuttavan työyhteisön toimintaa.
”Tämä on Vaasan seudulla ja laajemmin vientirannikolla varmasti luonnollinen ja kestävä lähtökohta meidän rakentaa tulevaisuuden työelämän vaatimia tietoja, taitoja ja osaamista, sekä siltoja opiskelijoidemme ja alueen yrityksien välille”, toteaa Vahtera.
Arjen sujuvuuden osalta Vahtera korostaa niin organisaation kulttuurin ja toimintatapojen merkitystä kuin myös johdon ja esihenkilöiden roolia.
”Uskon selkeisiin yhteisiin päämääriin ja strategioihin, joissa jokainen ymmärtää oman työnsä merkityksen yhteiseen menestykseen. Uskon, että moninaisen työyhteisön ja sen jäsenten motivaatio yhdistettynä yhteiseen merkityksen tunteeseen, osaamiseen ja viitseliäisyyteen ovat avaintekijät menestykseen. Kannattaa myös pitää mielessä, että onnistumiset, kuin myös epäonnistuminen, kuuluvat työelämään. Vaikka virheitä ei yleisesti ottaen kannata toistaa, on näiden molempien arvo ja merkitys työyhteisön, työpaikan kulttuurin ja toimintatapojen kannalta keskeisiä kasvun paikkoja.”
Vahteran johtamistapa perustuu paljolti luottamukseen. Lähtökohtaisesti hän haluaa ajatella, että työyhteisö toimii parhaan kykynsä ja osaamisen mukaan pyrkien täyttämään yhteiset tavoitteet.
”Työtehtävien suorittamisessa vapaus ja vastuullisuus, sekä yksilöllisten tarpeiden huomioiminen on tärkeää. Tämä tarkoittaa, että toivon meidän esimerkiksi huomioivan yhteisöstämme löytyvät erilaiset työroolit, osaamisen ja kokemuksen, jotta voimme tarjota parhaan mahdollisen oppimisympäristön opiskelijoillemme, meille kaikille hyvän ja merkityksellisen työn ja työyhteisön, ja näin vastata opiskelijoidemme ja työelämän muuttuviin tarpeisiin.”
Vahtera painottaa, että ammattikorkeakouluna työmme keskiössä on työelämän vaatima uusi osaaminen, erilaiset opiskelijat, jatkuva oppinen, työelämäyhteistyö ja aluekehitys.
”Tämä edellyttää arjessa meiltä osaamista tehokkaasti tukea oppimista, ja laajemmin opiskelijoiden hyvinvointia ja tässä pedagoginen osaaminen ja sen edelleen kehittäminen on tärkeää. Tämä vaatii meitä jokaista pitämään huolta myös omasta osaamisestamme, sekä edellyttää uusia toimivia tapoja ja kanavia tuoda tarjontamme saataville.”
Innostus vuorovaikutukseen mukana työssä
Uudessakaupungissa syntynyt Vahtera on asunut jo lähes kaksikymmentä vuotta Turun kupeessa Kaarinassa.
”Opiskelujen ja aiempien töiden vuoksi olen ehtinyt asua niin ulkomailla kuin itä-, etelä- ja keskisuomessakin, mutta lounaisrannikko nyt ainakin on tuttua, kodinomaista seutua. Vaasaan olen vasta tutustumassa paremmin, mutta tähän asti kesäinen kaupunki on näyttäytynyt viihtyisänä”, Vahtera kertoo.
Ensimmäisten Vaasassa vietettyjen viikkojen aikana Vahtera on jo ehtinyt kohdata monia VAMKilaisia ja yhteistyökumppaneita, ja lisää tapaamisia on luvassa pitkin syksyä.
”On hienoa olla täällä ja odotan tulevia kohtaamisia ja keskusteluja innolla. Kohtaamisissa henkilökunnan ja opiskelijoiden, kuin myös eri sidosryhmiemme, kumppanien ja verkostojen edustajien kanssa toivon, että kuulen ja saan eväitä paremmin ymmärtää erilaisia näkökulmia, jotka arjessamme vaikuttavat”, sanoo Vahtera ja toivottaa mukavaa ja menestyksekästä lukuvuoden alkua jokaiselle VAMKilaiselle.