VAMK kehittää koulutusta generatiivisen tekoälyn ja syväteknologian avulla

VAMK kehittää koulutusta generatiivisen tekoälyn ja syväteknologian avulla

Vaasan ammattikorkeakoulu oli mukana INCREDIT-hankkeessa, jonka tavoitteena oli edistää syväteknologiaa ja tekoälyä koulutuksessa. Toukokuusta 2023 heinäkuuhun 2024 kestäneessä hankkeessa oli mukana yliopistoja ympäri Eurooppaa ja sen puitteissa keskityttiin tekoälyn integroimiseen opintokokonaisuuksiin sekä opiskelijoiden tekoälytaitojen kehittämiseen ja yrittäjähenkisyyden edistämiseen.

Vaasan ammattikorkeakoulu osallistui Euroopan innovaatioteknologiainstituutin (EIT) rahoittamaan Interdisciplinary Creative Education in Deep Tech-hankkeeseen (INCREDIT). Toukokuusta 2023 heinäkuuhun 2024 kestäneen Aalto-yliopiston johtaman hankeen budjetti oli 750 000 euroa. Hankkeessa oli mukana korkeakouluja kolmesta eri maasta; Uumajan yliopisto Ruotsista, Hanken School of Economics ja VAMK Suomesta sekä Universidad de La Rioja Espanjasta. Lisäksi mukana oli monia julkisia ja yksityisiä organisaatioita. Hankkeen tavoitteena oli tehdä syväteknologiasektorista helpommin lähestyttävä ja edistää yrittäjähenkisyyttä opiskelijoiden keskuudessa.

Hankkeen puitteissa VAMK integroi edistyneitä teknologioita, kuten tekoälyä (AI), moniin eri alojen opintokokonaisuuksiin.

”Esimerkiksi Terapeuttiset menetelmät -kurssilla 81 opiskelijaa harjoitteli tekoälyn käyttöä luodakseen ja kouluttaakseen generatiivisen esikoulutetun transformerimallin (GPT) terapeuttisiin vuorovaikutuksiin. Rahoitus- ja riskienhallintakurssilla 22 opiskelijaa tutki tekoälyn sovelluksia taloudellisessa ennustamisessa ja riskien arvioinnissa. Yhteensä VAMK koulutti hankkeen aikana 358 opiskelijaa ja ohjasi 92 opiskelijaa tekoälyn käytössä”, kertoo Tero Ulvinen, VAMKin hankkeen projektipäällikkö ja tietojenkäsittelyn lehtori.

Generatiivinen tekoäly on ollut Vaasan ammattikorkeakoulussa hankkeen merkittävä painopiste, ja VAMK on muun muassa ottanut käyttöön tekoälyohjatut tutor- ja mentoribotit parantamaan oppimiskokemuksia.

”Henkilökuntaa on myös koulutettu käyttämään tekoälyä hallinnollisissa ja tutkimustehtävissä, mikä on lisännyt tehokkuutta ja tuottavuutta. Aiomme jatkaa tekoälyn integrointia myös tekniikan ulkopuolisille aloille ja tuoda tekoälyliiketoimintasisältöä tietotekniikan kursseille”, jatkaa Ulvinen.

Pedagogiset ja eettiset näkökulmat ovat olleet keskeisiä ja erityistä painoarvoa on annettu tekoälyn vastuulliselle ja tehokkaalle käytölle koulutuksessa. Koulutustilaisuuksissa on käsitelty muun muassa tekoälyn eettistä käyttöä, ennakkoluulojen hallintaa ja yksityisyyden suojaa.

Kumppanuus ja yhteistyö isossa roolissa

Hankkeen menestykselliseen etenemiseen ovat vaikuttaneet strategiset kumppanuudet. Erityisesti yhteistyöllä Uumajan yliopiston kanssa ja sen puitteissa tapahtuneella laajalla tietojenvaihdolla, muun muassa tekoälyliiketoiminnan koulutuksessa, on ollut positiivinen vaikutus.

”INCREDIT-projekti on tarjonnut arvokkaita oivalluksia siitä, kuinka voimme integroida generatiivisen tekoälyn kursseihimme ja käytäntöihimme, valmistaen samalla opiskelijoitamme ja henkilökuntaamme tulevaisuuteen”, toteaa Ulvinen.

”Hanke on merkittävästi rikastuttanut liiketalouden opintokokonaisuuksia. Sisällyttämällä tekoälyn käyttöä opetukseen annamme opiskelijoille välineitä, joita he tarvitsevat menestyäkseen nopeasti kehittyvässä teknologiaympäristössä”, sanoo Elina Martin, VAMKin liiketalouden yksikönjohtaja.

”VAMOK pitää tätä aloitetta tärkeänä askeleena tarjota opiskelijoille ajankohtaisia käytännön taitoja tulevaisuutta varten”, iloitsee Jenna Kivijärvi, Vaasan ammattikorkeakoulun opiskelijakunta VAMOKin toiminnanjohtaja.

Lisätietoja

Tero Ulvinen
projektipäällikkö / tietojenkäsittelyn lehtori
+358 50 475 5096
tero.ulvinen@vamk.fi

Tunnisteet

tekoälytki